املاك گيلانه

جستجو

نام استان

نام شهر

نوع ملك

عبارت مورد جستجو


جستجو


آگهي هاي ويژه

شرح خبر


غار باستاني دره دربند رودبار
غار باستاني دره دربند رودبار

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گف: فصل نخست مطالعات باستان‌شناسي در غار دربند رودبار به پايان رسيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه گيلان و به نقل از روابط عمومي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گيلان، اميد عزيزي با بيان مطلب فوق اظهار کرد: گمانه‌زني غار باستاني دربند به سرپرستي دکتر فريدون بيگلري، متخصص پارينه سنگي از موزه ملي ايران و با معاونت دکتر ولي جهاني و تعدادي از متخصصين ميان رشته‌اي به مدت بيست روز در اين مکان باستاني انجام شد.

بنا به گفته وي اين غار با توجه به مطالعات پيشين قديمي‌ترين سکونتگاه تاريخگذاري شده انسان در ايران است و از اين لحاظ اهميت بسيار زيادي در باستان‌شناسي ايران دارد.

دکتر بيگلري سرپرست هيات باستان شناسي غار دربند درباره اين پژوهش‌هاي جديد گفت: هدف از اين مطالعات کسب اطلاعاتي از ويژگي‌هاي فرهنگ مادي ساکنان غار در دوره پارينه سنگي قديم، نحوه استفاده آنها از زيست بوم و منابع اطراف غار، نوع پوشش گياهي و شرايط اقليمي منطقه و همچنين تاريخچه شکل‌گيري اين غارها و رسوبات باستاني آنها بود.

وي افزود: خوشبختانه در اين فصل يک لايه باستاني حاوي سنگواره گونه‌هاي مختلف جانوري و دست ساخته‌هاي سنگي اواخر دوره پارينه سنگي قديم يافت شد که از اهميت زيادي برخوردار است. اين يافته‌هاي جديد مي‌تواند ما را در فهم نحوه استفاده گروه‌هاي شکارگر گردآورنده از اين مکان باستاني و ديرينه محيط اطراف آن طي پليستوسن مياني ياري کند.

دکتر بيگلري ادامه داد: بررسي سازندهاي زمين شناسي منطقه منجر به شناسايي منابع سنگ استفاده شده در ابزارسازي و کسب اطلاعات جديدي از تاريخچه زمين شناسي دره دربند رشي شد. نمونه‌هاي رسوب نيز به‌منظور مطالعه روند نهشته‌گذاري در غار و عوامل موثر بر آن و همچنين مطالعات ديرين گرده‌شناسي طي فصل نخست پژوهشها برداشت شد. چندين نمونه دندان جانوري هم جهت انجام ساليابي به روش سري اورانيوم و مطالعات ايزوتوپي از اين لايه برداشت شد که نتايج آن مي‌تواند در روشن شدن زمان دقيق استقرار انسان در اين غار و ديرينه محيط آن بسيار موثر باشد.

بنا به گفته دکتر جهاني معاون هيات مطالعات غار دربند، يافته‌هاي جديد از اين مکان کهن، باستان شناسان را در شناخت يکي از ناشناخته‌ترين و کهن‌ترين ادوار پيش از تاريخ ايران ياري خواهد کرد و ما را در کسب اطلاعات از ساکنان اوليه ايران زمين نزديک‌تر مي‌کند. با توجه به اهميت دربند رشي به‌عنوان کهن‌ترين زيستگاه تاريخگذاري شده انسان در ايران، برنامه‌هاي حفاظت و تعيين حريم آن در اولويت برنامه‌هاي اداره کل ميراث گيلان است که به‌زودي انجام خواهد شد.



http://tourismgilan.persianblog.ir/post/247/

تاريخ خبر : 1393/10/30 10:57:05 AM

تعداد دفعات مشاهده اين خبر : 944

دسته بندي ها



آگهي هاي ويژه



   
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به املاك گيلانه ميباشد و هر گونه كپي برداري از تمام يا بخشي از آن پيگرد قانوني دارد

amlakegilaneh.ir  Copyright © ‍Amlakegilaneh Corporation All Rights Reserved.