املاك گيلانه

جستجو

نام استان

نام شهر

نوع ملك

عبارت مورد جستجو


جستجو


آگهي هاي ويژه

شرح خبر


سد آيت‌الله بهجت مهم‌ترين سد ايران است
سد آيت‌الله بهجت مهم‌ترين سد ايران است

دومين سد بزرگ گيلان پس از بالغ بر 50 سال از فعاليت سد سفيدرود دقايقي پيش با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و وزير نيرو و مسئولان استاني در شهر بيجار به صورت رسمي افتتاح شد.

سد مخزني آيت‌الله بهجت نخستين سد پس از پيروزي انقلاب اسلامي است که در گيلان به بهره‌برداري مي‌رسد و براي تأمين آب شرب 2 ميليون و 500 هزار نفر ظرفيت دارد.

سد آيت‌الله بهجت با مخزن 105 ميليون متر مکعب و قابليت تنظيم 165 ميليون متر مکعب آب در سال نياز آب شرب 14 شهر گيلان را تامين مي‌کند.

سد آيت‌الله بهجت آب مورد نياز 150 هکتار از اراضي کشاورزي پايين‌دست را تامين مي‌کند و نيز ظرفيت توليد 6.3 مگاوات انرژي برق آبي توسط سه دستگاه توربين و سالانه 24 گيگاوات را دارد.

رسوب سد سفيدرود به دليل فرسايش شديد خاک حوضه آبريز رودخانه‌هاي قزل‌اوزن و شاهرود به قدري زياد است که استفاده از آب اين رودخانه براي مصارف شرب مستلزم صرف هزينه‌هاي سنگين و تجزيه فيزيکي است.

بالا رفتن EC آب رودخانه سد سفيدرود و تخليه انواع آلاينده‌هاي صنعتي و کشاورزي به داخل آن مشکل را شديدتر کرده  و به همين منظور سد مخزني آيت‌الله بهجت در شهر بيجار روي رودخانه زيلکي که از آب بسيار مناسبي برخوردار بوده احداث شده است.

سد آيت‌الله بهجت آب شرب شهرهاي مرکزي و شرق نزديک گيلان مانند رشت، انزلي، خشک‌بيجار، کوچصفهان، خمام، لشت‌نشا، سنگر، آستانه‌اشرفيه، بندر کياشهر، لاهيجان، سياهکل، لنگرود، کومله، شلمان برخي آبادي‌هاي مسير را تامين مي‌کند.
سد مخزني آيت‌الله بهجت در 8 کيلومتري روستاي شهر بيجار از توابع امامزاده هاشم واقع در 35 کيلومتري رشت روي رودخانه زيلکي احداث و براي آن 2 هزار ميليارد ريال هزينه شده است.

آبگيري اين سد از مهر ماه امسال آغاز و 15 ميليون ليتر آب نيز ذخيره‌سازي و رهاسازي آب سد آيت‌الله بهجت براي استفاده آب شرب مردم رشت انجام شد و امروز افتتاح رسمي آن توسط معاون اول رئيس ‌جمهور صورت گرفت.

سد آيت‌الله بهجت مهم‌ترين سد ايران است

اسحاق جهانگيري دقايقي پيش در مراسم افتتاح سد آيت‌الله بهجت (ره) اظهار کرد: سد آيت‌الله بهجت مهم‌ترين و بزرگ‌ترين سد کشور است.

وي با بيان اينکه آب شرب مهم‌ترين دغدغه مسئولان است، افزود: با افتتاح سد آيت‌الله بهجت 14 شهر گيلان از بهترين آب شرب برخوردار مي‌شوند.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه خدا را شاکريم که در يکي از پروژه‌هاي بزرگ آب در گيلان حضور يافتيم، ادامه داد: يکي از مهم‌ترين اهداف نظام اسلامي، عمران و آباداني در زمينه پروژه‌هاي اقتصادي است و تاکنون گام‌هاي موثري برداشته شده اما با نقطه مطلوب فاصله داريم.

وي توسعه ايران را نيازمند گام‌هاي بلندتري دانست و افزود: ايران در منطقه از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده و هموار کردن مسير توسعه کشور يکي از اقدام‌هاي دولت تدبير و اميد تا مردم بتوانند در فعاليت‌هاي اقتصادي مشارکت داشته باشند.

معاون اول رئيس جمهور کمبود آب را يکي از محدوديت‌ها عنوان کرد و افزود: دشت‌هاي حاصلخيز به دليل کمبود آب با مشکل مواجه شده است.

وي با اشاره به کاهش درآمد کشور از محل فروش نفت تصريح کرد: قيمت نفت به بشکه‌اي 40 دلار رسيده و در حال تلاش هستيم از اين مشکل عبور کنيم.

جهانگيري اضافه کرد: نبايد فراموش کنيم در دو سال گذشته نفت بشکه‌اي 120 تا 140 دلار به فروش مي‌رسيد و بايد از منابع کشور به خوبي استفاده مي‌کرديم.

وي يکي از فعاليت‌هاي مهم در کشور را سدسازي عنوان کرد و يادآور شد: امروز توانمندي مهندسي ايران به جايي رسيده که سدها با توان بالاي مهندسان ايراني در داخل کشور احداث مي‌شود.

معاون اول رئيس جمهور تامين آب شرب را از مهم‌ترين دغدغه‌هاي دولت دانست و بيان کرد: با افتتاح سد آيت‌الله بهجت آب شرب 14 شهر گيلان تامين مي‌شود و از استاندار اين استان و نمايندگان مجلس و مسئولان قدرداني مي‌کنيم.



http://

تاريخ خبر : 1393/11/1 11:29:21 AM

تعداد دفعات مشاهده اين خبر : 822

دسته بندي ها



آگهي هاي ويژه



   
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به املاك گيلانه ميباشد و هر گونه كپي برداري از تمام يا بخشي از آن پيگرد قانوني دارد

amlakegilaneh.ir  Copyright © ‍Amlakegilaneh Corporation All Rights Reserved.